niedziela, 19 stycznia 2014

Słownik Małego Chemika - MOCZNIK

Hej :)
Dzisiaj  pobawimy się w .... nie, nie w doktora, a w małego chemika. Zakładajcie fartuchy, okulary ochronne i rękawiczki, bo pod mikroskop bierzemy mocznik. Urea - bo pod taką nazwą najczęściej widzimy mocznik w kosmetykach, pewnie znana jest wielu z Was. Ale jakie dokładnie właściwości ma ten składnik i w jakich kosmetykach go znajdziemy?


Czym jest mocznik?

Wzór chemiczny mocznika to CO(NH2)2, jest to naturalna substancja, która powstaje jako produkt uboczny podczas przemiany białek w organizmie. Urea to jeden z ważniejszych składników naturalnego czynnika nawilżającego skórę, nawadnia warstwę rogową naskórka. Wytwarzany jest syntetycznie, ale jak jego nazwa wskazuje, występuje także w moczu - w stężeniu około 2%. Jak wygląda nieprzetworzony, świeżo wyprodukowany mocznik? A tak: 


Jest bezbarwny, bezwonny i ma postać małych, białych kryształków. Dobrze rozpuszcza się w wodzie oraz w alkoholach. Mocznik jest humektantem w niższych stężeniach (o humektantach więcej przeczytacie tutaj KLIK). Posiada także działanie antyseptyczne i złuszczające
Często łączony jest z kwasem mlekowym lub solami kwasu mlekowe, ponieważ samodzielnie nie jest bardzo stabilny. 

Jak działa mocznik?

Rozpulchnia on zrogowaciałe komórki skóry, dzięki temu woda może wniknąć do ich wnętrza. W większych stężeniach złuszcza skórę, poprzez rozpuszczanie i denaturację białek.Ogólnie zmiękcza skórę, sprawia, że staje się gładka, dobrze nawilżona. Zmniejsza swędzenie skóry, zapobiega wrastaniu włosków po depilacji, zwalcza stany zapalne mieszków włosowych. Krótko mówiąc mocznik jest składnikiem o bardzo szerokim spektrum działania. Bardzo ważne jest jego stężenie.

Stężenie mocznika

W zależności od swojego stężenia mocznik ma inne właściwości i znajdziemy go w innych produktach, w stężeniu :
  • do 10 % -  właściwości silnie nawilżające, przyśpiesza regenerację skóry, takie stężenie znajdziemy w większości produktów do stóp, rąk, ciała
  • powyżej 10%  - zmiękcza skórę oraz zwiększa jej przepuszczalność, dzięki temu inne składniki mogą penetrować wgłąb skóry, działa złuszczająco, działanie antybakteryjne
  • od 20 do 50% - silne działanie złuszczające, w wyższych stężeniach używany jest przy rogowaceniu skóry, a także do leczenia skóry łuszczącej się. 
Stężenie powyżej 50% nie jest często stosowane, takie kosmetyki przepisywane są tylko w przypadku naprawdę poważnym problemów ze skórą.

Kosmetyki z mocznikiem


  1. Isana, krem do rąk z mocznikiem 5%, cena 5,5 zł / 100 ml, Rossmann
  2. Garnier, mleczko di ciała Hydro-Urea, mocznik 5%, cena ok. 15 zł/ 200 ml, drogerie internetowe
  3. Eveline, Niewidzialne Rękawiczki, mocznik 10%, cena 6zł/ 100 ml, Rossmann i inne drogerie, markety, sklepy
  4. Kolastyna, Krem do stóp z pękającą skórą pięt, mocznik 10%, cena 5,80/ 75 ml, większość drogerii
  5. Isana, mleczko do ciała z mocznikiem 10%,  cena 9 zł/ 200 ml, Rossmann
  6. Bielenda Proffesional, zmiękczajacy krem do stóp, mocznik 20%, cena 50 zł/ 500 ml, drogerie internetowe
  7. Oxeril 30, krem regulujący proces rogowacenia, mocznik 30%, cena 20 zł/ 50 ml, drogerie i apteki internetowe, apteki stacjonarne
  8. Isis Pharna, Urelia 50, mocznik 50%,  cena 80 zł/ 40 ml, apteki i drogerie internetowe, ebay, apteki stacjonarne
Oczywiście kosmetyków z mocznikiem jest cała masa. Można też kupić sam mocznik i wykorzystać go do produkcji własnych kosmetyków, lub do wzbogacania innych. Taki mocznik kosztuje około 5,5 zł za 50 gram. 

Moim ulubionym kosmetykiem z mocznikiem są Niewidzialne Rękawiczki od Eveline, a w fazie testów jest krem do stóp z Kolastyny, który wygrałam u Dimipedii :) 

Jakie kosmetyki z mocznikiem znacie i lubicie? Podzielcie się swoimi typami :) 



Buziaki, Mila :)

Ten artykuł znajdziecie też na Przepis na Kobietę.

18 komentarzy:

  1. Na zimę lubię kremy z mocznikiem. Nawilżają lepiej niż te bez niego. A zimą moje dłonie potrzebują czegoś silnego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, ja też zimą je uwielbiam :)

      Usuń
  2. Nie mam kosmetyków z mocznikiem, kupuję go w formie półproduktu i wzbogacam ;))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A mieszasz z kwasem mlekowym czy samego stosujesz? Bo mnie to zainteresowało i może zamówię :)

      Usuń
  3. Mocznik to czasami wybawienie dla skóry.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, świetnie się sprawdza :)

      Usuń
  4. Ja mam krem do rąk z BeBeauty z mocznikiem :) Wybawienie dla moich rąk!

    OdpowiedzUsuń
  5. Seria kosmetyków Isana i Isana Med jak dla mnie jest świetna. Mleczko z zawartością Urea 5% uratowało moją suchą skórę nóg po goleniu :) A krem do rąk super się sprawdza dla moich przemrożonych dłoni.
    Pozdrawiam!:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jeszcze ich nie stosowałam, bo mam zapas innych kosmetyków. Ale pewnie latem wypróbuję balsam z Isany z mocznikiem :)

      Usuń
  6. Ja się dopiero przekonuję do preparatów z mocznikiem :))

    OdpowiedzUsuń
  7. Odpowiedzi
    1. O tym nie wiedziałam. I kiedy wrócisz do świata żywych blogerów? :D

      Usuń
  8. Nie słyszałam o moczniku ... ;-) Człowiek uczy się całe życie :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Mocznik kojarzy mi się tylko z moczem :D ale używam kremu do stóp z mocznikiem.

    OdpowiedzUsuń
  10. Mocznik to naprawdę dobrodziejstwo. Mam zamiar kupić sobie go na jednej ze stron z półproduktami. Ostatnio jak robiłam zakupy nie był dostępny, niestety :/

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja jak powiedziałam ostatnio TŻowi, że kupiłam krem do rąk z mocznikiem to prawie padł ze śmiechu :/
    Kupiłam właśnie ten z Rossmanna, słyszałam o nim wiele dobrych opinii, a akurat był na przecenie za 3,99 :) Najpierw muszę zużyć pozostałe kremy bo już otworzyłam 4 kremy :D

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy komentarz, miło mi, że mnie czytacie i komentujecie :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...